Dekretować
Dzień dobry,
czy mógłbym zwrócić się z uprzejmą prośbą o wyjaśnienie moich wątpliwości w kwestii poprawnego użycia słowa dekretować. Spotkałem się z poglądem, że jedyną właściwą formą jest dekretować sprawę lub pismo na osobę, wydział, komórkę itp. Mnie wydaje się, że równie poprawną formą jest dekretować sprawę lub pismo do kogoś, do czyjegoś referatu czy wydziału. Czy te formy są równoważne, czy też jedynie któraś z nich jest poprawna?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Szanowny Panie,
dekretować dokumenty (pismo, sprawę) to wskazywać osobę lub dział, które mają zajmować się daną sprawą. Czasownik ten przejmuje składnię czasownika przekazywać – powiedziałabym zatem, że dekretujemy sprawę do działu prawnego. Użycie przyimka na (dekretuję na dział prawny) uzasadnione jest być może skojarzeniami z czasownikiem przerzucić (przerzucić sprawę na kogoś). Ta druga konstrukcja (dekretować na) wydaje się częstsza, a zatem można ją uznać za usankcjonowaną zwyczajem. Obie należy uznać za poprawne. Jeśli jednak miałabym przyznać którejś z nich wyższość, to przyznałabym tej pierwszej (dekretować do podwładnego).
Z pozdrowieniami