Nie wystarczy znać języka
mam wątpliwości rekcyjne. Która forma jest poprawna:
Żeby dostać dobrą pracę, nie wystarczy znać język/ języka.
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Dorota
4.09.2017
4.09.2017
Szanowna Poradnio,mam wątpliwości rekcyjne. Która forma jest poprawna:
Żeby dostać dobrą pracę, nie wystarczy znać język/ języka.
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Dorota
W konstrukcji przywołanego zdania mamy do czynienia z zaprzeczonym orzeczeniem modalnym (nie wystarczy) z podrzędnym bezokolicznikiem (znać) czasownika, który wymaga biernika, a po zaprzeczeniu – dopełniacza. W takim wypadku zdanie z negacją ma rekcję dopełniaczową, poprawna więc forma to: Żeby dostać dobrą pracę, nie wystarczy znać języka. Szczegółowo pisze o tym Hanna Jadacka w swym podręczniku pt. „Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia” (PWN, 2006, s. 151–154).
Przyznam jednak, że tendencja, by w takich zdaniach używać biernika, jest tak silna, że zdanie z dopełniaczem (…nie wystarczy znać języka) wielu użytkownikom wydaje się nienaturalne. O upowszechnianiu się konstrukcji biernikowych zdaje się też świadczyć kwerenda korpusu tekstów, por.:
…nie wystarczy ułożyć konstrukcję…
… nie wystarczy trzy razy szarpnąć druty…
… nie wystarczy oglądać piękne formy liter…
…… nie wystarczy trochę wysilić umysł…
Oczywiście, pojawiają się także zdania ze składnią dopełniaczową, por.:
…nie wystarczy zlikwidować rozdętego przemysłu reklamowego…
…nie wystarczy omawiać jej tylko na poziomie nauk społecznych…
…nie wystarczy opisać ich wyglądu…
Przyznam jednak, że tendencja, by w takich zdaniach używać biernika, jest tak silna, że zdanie z dopełniaczem (…nie wystarczy znać języka) wielu użytkownikom wydaje się nienaturalne. O upowszechnianiu się konstrukcji biernikowych zdaje się też świadczyć kwerenda korpusu tekstów, por.:
…nie wystarczy ułożyć konstrukcję…
… nie wystarczy trzy razy szarpnąć druty…
… nie wystarczy oglądać piękne formy liter…
…… nie wystarczy trochę wysilić umysł…
Oczywiście, pojawiają się także zdania ze składnią dopełniaczową, por.:
…nie wystarczy zlikwidować rozdętego przemysłu reklamowego…
…nie wystarczy omawiać jej tylko na poziomie nauk społecznych…
…nie wystarczy opisać ich wyglądu…
Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski