Witamy, pozdrawiamy
Czy prawidłową formą jest „Witamy…” oraz „Pozdrawiamy”? Jakie są inne możliwości?
27.02.2008
27.02.2008
Chciałabym zadać pytanie odnośnie formułowania pisemnych odpowiedzi do Klientów. Wszystkie takie odpowiedzi chciałabym formułować w 1. os. l. mn., kłopot stanowi natomiast dostosowanie do tej formy powitania i podpisu. Jakie są możliwe powitania oraz jak należy sie podpisywać, aby zachować spójność wypowiedzi wraz z obowiązującą formą l. mn. w przypadku odpowiedzi, które nie wymagają zachowania oficjalnej formy?Czy prawidłową formą jest „Witamy…” oraz „Pozdrawiamy”? Jakie są inne możliwości?
W korespondencji firmy z klientami użycie odnoszącej się do nadawcy formy liczby mnogiej powoduje, że przesyłany tekst nabiera charakteru oficjalnego. Styl oficjalny zaś nie dopuszcza takich form grzecznościowych, jak Witamy czy Pozdrawiamy. Jedyną dopuszczalną w tym stylu formą rozpoczęcia korespondencji jest więc Szanowny Panie, Szanowna Pani, Szanowni Państwo. W zakończeniu zaś powinna się znaleźć forma skorelowana z formą rozpoczynającą, to jest Z wyrazami szacunku, Łączymy wyrazy poważania itp.
Nie ma więc możliwości zastosowania jednocześnie i form liczby mnogiej, i form grzecznościowych charakteryzujących mało formalny styl korespondencji.
Przy okazji proszę pamiętać, że rozpoczynająca często korespondencję forma Witam uznawana jest za formę świadczącą o dominującej roli nadawcy, co w kontakcie z klientem, który z założenia powinien być traktowany jako ktoś ważniejszy, jest niestosowne.
Nie ma więc możliwości zastosowania jednocześnie i form liczby mnogiej, i form grzecznościowych charakteryzujących mało formalny styl korespondencji.
Przy okazji proszę pamiętać, że rozpoczynająca często korespondencję forma Witam uznawana jest za formę świadczącą o dominującej roli nadawcy, co w kontakcie z klientem, który z założenia powinien być traktowany jako ktoś ważniejszy, jest niestosowne.
Małgorzata Marcjanik, prof., Uniwersytet Warszawski