reklamowe „ty”

reklamowe „ty”
1.04.2009
1.04.2009
Szanowni Państwo,
zauważyłam, że w teksach reklamowych i na stronach internetowych używanie formy grzecznościowej Państwo należy do rzadkości. Autorzy tekstów częściej używają formy ty, np.: „Nie wiesz, komu przekazać jeden procent podatku? Wejdź na stronę…”. Czy forma Państwo stała się w tego typu tekstach formą przestarzałą?
Z poważaniem
Magdalena Kuckertz
Państwo nie jest formą przestarzałą, ale twórcy i zleceniodawcy reklam wolą sięgać po formę ty, która nie stwarza dystansu. Podobnie jest w niektórych innych formach wypowiedzi, np. instrukcjach obsługi urządzeń, poleceniach w podręcznikach (także dla osób dorosłych) lub w ankietach. Chęć zmniejszenia dystansu może być różnie motywowana – w reklamach chodzi zapewne o stworzenie poczucia bliskości, które ma sprzyjać zakupom.
Mirosław Bańko, PWN
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego