tytuły i podpisy

tytuły i podpisy
24.06.2002
24.06.2002
Szanowni Państwo,
Lektura Waszych odpowiedzi dotyczących używania małych i wielkich liter w tytułach urzędowych nie wyjaśnia w pełni moich wątpliwości. Dotyczą one nie tylko pisowni tytułu z małej lub wielkiej litery, ale też interpretacji, kiedy należy używać imienia i nazwiska przed, a kiedy po tytule. Proszę o odpowiedzi na następujące pytania poparte przykładami:
Która forma w adresie listu, np. do ministra, jest właściwa (wielkość liter i kolejność)?
1.
Szanowny Pan
Jan Kowalski
minister Gleboznawstwa
2.
Szanowny Pan
Jan Kowalski
Minister Gleboznawstwa
3.
Minister Gleboznawstwa
Szanowny Pan
Jan Kowalski

Która forma w podpisie pod listem jest właściwa?
1.
Jerzy Szczepanik
sekretarz Komisji ds. Uziarnienia Gleby
2.
Jerzy Szczepanik
Sekretarz Komisji ds. Uziarnienia Gleby
3.
Sekretarz Komisji ds. Uziarnienia Gleby
Jerzy Szczepanik

Gdzie składamy podpis?
1.
własnoręczy podpis
Jerzy Szczepanik
Sekretarz…
2.
Jerzy Szczepanik
własnoręczny podpis
Sekretarz…

Dziękuję z góry i proszę o przyjęcie wyrazów szacunku,
Jerzy Szczepanik – Dzikowski
Panie Jerzy,
Formuły są dla ludzi, nie ludzie dla formuł. Ważna jest ortografia – dlatego zachęcam Pana, by stosował Pan zasadę pisowni nazw urzędów (także jednoosobowych) wielkimi literami (więc: Minister Gleboznawstwa). W podpisie stosowniejsze także będzie zapisanie słowa sekretarz wielką literą, zwłaszcza gdy rozpoczyna ono wers. Co do kolejności: zależy ona nieco od typu kontaktu – jeśli kontaktujemy sie z ministrem, nazwa urzędu najpierw, jeśli z panem Kowalskim, który jest akurat ministrem – nazwisko. Przy podpisie – najbardziej podoba mi się wersja druga: nazwisko, podpis, funkcja.
Pozdrawiam
Jerzy Bralczyk, Uniwersytet Warszawski
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego