z szacunkiem o gościach
jestem osobą związaną zawodowo z hotelarstwem. Na szkoleniach, które prowadzę od kilku lat, krzewię ideę polegającą na zapisywaniu słowa Gość z dużej litery. Łączę to właśnie z szacunkiem dla instytucji Gościa – podobnie jak w przypadku stosowania dużej litery zwracając się do kogoś w liście słowem Pan, Pani, Ty, Cię.
Chciałbym zapytać, czy językoznawcy dopuszczają tego typu formę jako oznakę szacunku dla Gościa czy Klienta hotelu?
Z wyrazami szacunku,
Kamil Maroszek
24.06.2014
24.06.2014
Dzień dobry, jestem osobą związaną zawodowo z hotelarstwem. Na szkoleniach, które prowadzę od kilku lat, krzewię ideę polegającą na zapisywaniu słowa Gość z dużej litery. Łączę to właśnie z szacunkiem dla instytucji Gościa – podobnie jak w przypadku stosowania dużej litery zwracając się do kogoś w liście słowem Pan, Pani, Ty, Cię.
Chciałbym zapytać, czy językoznawcy dopuszczają tego typu formę jako oznakę szacunku dla Gościa czy Klienta hotelu?
Z wyrazami szacunku,
Kamil Maroszek
Tak, oczywiście. Zapisanie wielką literą formy zwracania się do adresata świadczy o szacunku, z jakim do niego się odnosimy. Jest w tym zarówno wdzięk, jak i korzyść – by nawiązać do sentencji Eurypidesa: „W uprzejmości jest wdzięk i korzyść”.
Proszę jednak pamiętać, że o ile formy liczby mnogiej Szanowni Goście czy Szanowni Klienci są do zaakceptowania, o tyle formy liczby pojedynczej Szanowny Gościu czy Szanowny Kliencie jeszcze nie zakorzeniły się w polszczyźnie, dlatego lepiej jest zastąpić je formami Szanowna Pani, Szanowny Panie.
Proszę jednak pamiętać, że o ile formy liczby mnogiej Szanowni Goście czy Szanowni Klienci są do zaakceptowania, o tyle formy liczby pojedynczej Szanowny Gościu czy Szanowny Kliencie jeszcze nie zakorzeniły się w polszczyźnie, dlatego lepiej jest zastąpić je formami Szanowna Pani, Szanowny Panie.
Małgorzata Marcjanik, prof., Uniwersytet Warszawski