telefoniczny
  • jeszcze o lokowaniu produktu
    20.03.2013
    20.03.2013
    Czy poprawny jest modny ostatnio w audycjach tv zwrot: „Audycja zawierała lokowanie produktu”? Mnie i moich znajomych taki zwrot marketingowy niezmiernie razi, uważamy go za swoisty dziwoląg.
  • kontakt z numerem…

    11.01.2012
    11.01.2012

    Jak powinniśmy poprawnie się zwracać do kogoś: „Proszę o skontaktowanie się pod numer telefoniczny…” czy „Proszę o kontakt pod numer…”?

  • Która godzina?
    28.05.2011
    28.05.2011
    Dzień dobry.
    Proszę o wyjaśnienie następującej kwestii. A chodzi o liczebniki. Czy niepoprawną formą jest mówienie, że jest godzina pierwsza (po popołudniu) lub czwarta (po popołudniu) itd.? Uczono mnie, że mówi się czternasta, siedemnasta, dwudziesta pierwsza, dwudziesta czwarta itd. Ostatnio coś zachwiało moją pewność w tej kwestii, to znaczy, że można równie dobrze mówić dwunasta (w nocy), szósta wieczorem czy siódma. Dlatego proszę o jej wyjaśnienie. Dziękuję.
    Pozdrawiam serdecznie
    Patrycja
  • małocenny, małowartościowy
    18.09.2002
    18.09.2002
    Witam szanownych ekspertów!
    Mam wątpliwości co do pisania łącznego czy rozdzielnego słów: małocenny, małowartościowy (terminy księgowe). Z jednej strony są to połączenia z przymiotnikiem – a więc oddzielnie; z drugiej z czasownikiem – cenić, lub rzeczownikiem – wartość – a więc rozdzielnie.
    Pozdrowienia z Polanicy Zdroju.
  • nadzwaniać się (?)

    2.07.2023
    2.07.2023

    Dzień dobry. Podczas dzwonienia (dosyć częstego) do klientów posługuję się stwierdzeniem „nie chciał bym się NADZWANIAĆ za często”. Chciałbym zapytać, czy można to uznać za prawidłowe, a jeżeli nie, to czym zastąpić takie określenie, żeby były równie krótko określone moje intencje nienadużywania kontaktów telefonicznych?

  • niskoprzetworzony
    21.11.2002
    21.11.2002
    Jak napisać: produkty nisko przetworzone czy niskoprzetworzone?
    Dziękuję za odpowiedź i uzasadnienie.
  • Przecinki między okolicznikami
    10.05.2016
    10.05.2016
    Szanowni Państwo,
    jak powinna wyglądać interpunkcja przed przyimkami w takich jak poniższe i podobnych, dość rozbudowanych zdaniach, np.
    Płatności przelewem prosimy dokonywać na indywidualny dla każdego klienta numer rachunku bankowego(,) po wcześniejszym telefonicznym lub mailowym uzgodnieniu z pracownikiem biura
    Spotkanie będzie możliwe w dniach 14–19 kwietnia w siedzibie organizatora(,) po wcześniejszym uzgodnieniu.

    W obydwu przypadkach chodzi mi o przecinki przed po.
    Czytelnik
  • przenośnie mowy potocznej
    26.09.2006
    26.09.2006
    Jakie są przenośnie mowy potocznej?
  • Rozpoczynanie listów

    19.03.2022
    19.03.2022

    Szanowni Państwo,

    czy użycie form powitania: Dzień dobry, Witam, Cześć, Szczęść Boże, Hej, itp. w listach elektronicznych jest błędem?

    Spotkałem się ze stanowiskiem polonistki, że tak.

    Sformułowania te stosuje się podobno wyłącznie w sytuacji bezpośredniego kontaktu (w tym telefonicznego), w którym powinna nastąpić interakcja w tym samym czasie.

    W mejlach natomiast należy pisać: Szanowna Pani, Droga Anno, Kochany Jasiu, Czcigodna Siostro, Wasza Wysokość itp.


    Z wyrazami szacunku

  • trzy słowa
    25.04.2009
    25.04.2009
    Dzień dobry,
    chciałabym się dowiedzieć, jak należy prawidłowo zapisać następujące słowa: lifestyle'owy (czy lifestylowy?), przenaszalność (czy przenoszalność?), non profit (czy non-profit?).
    Z góry dziękuję.
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego