-
Przecinek przed jak13.10.201713.10.2017Przybywam z kolejnym – jak to nad wyraz celnie ujął dr Wolański – interpunkcyjnym „być albo nie być”… Bardzo proszę o wsparcie! Chodzi o zdania: Nie wiem(,) jak ty, ale ja bym tego nie robił, Nie wiem(,) jak z Tobą, ale ja idę. W pierwszym odruchu nie stawiałbym przecinka, pamiętając, że wyrażeń porównawczych wprowadzonych przez spójniki jak, niż itp., które nie są zdaniami, nie oddziela się przecinkiem. Jednak jak jest tu zaimkiem, w innej roli. Czy zatem postawić przecinek?
Czytelnik -
przykładowy opis bibliograficzny
3.11.20123.11.2012Szanowni Państwo!
Kłopotu nastręcza mi ostatnio cytowanie publikacji elektronicznych, a konkretniej tworzenie ich opisu bibliograficznego. Czy mogliby Państwo pomóc mi stworzyć taki opis dla artykułu, do którego link zamieszczam poniżej?
https://rjp.pan.pl/dokumenty-rady?view=article&id=1357&Itemid=50
Z góry bardzo dziękuję za pomoc.
Z wyrazami szacunku
Dominik
-
Różności składniowe
13.02.202313.02.2023Dzień dobry,
jak zastąpić kalki w tych zdaniach poprawnymi konstrukcjami?
Piotrek (wstydził się przed) klasą swojego zachowania.
Do wszystkiego doszedł (drogą) codziennych wyrzeczeń.
Straty rolników z powodu suszy (idą w tysiące).
-
Uczę się w biol.-chem.-fizie27.02.201727.02.2017Szanowni Państwo,
W liceum mamy profile: np. matematyczno-chemiczny, biologiczno-chemiczny, co w skrócie napiszemy, jak rozumiem, mat.-fiz., biol.-chem. Jednak takie skróty zaczęły funkcjonować jako samodzielne wyrazy. Mówi się: Idę do biol-chemu, Jestem po mat-fizie. Jak to zapisywać? Czy tak, jak to zrobiłem, tj. bez kropek i z łącznikiem?
Z wyrazami szacunku
Czytelnik -
U Franciszków12.11.201012.11.2010Szanowni Państwo!
Jeśli klub nazywa się „U Franciszków”, to… idę do „Franciszków”, czy do „U Franciszków”? -
Wyrazy pomocnicze do pytań polskich przypadków12.04.201912.04.2019Dzień dobry,
Czy pytania pomocnicze do przypadków mają być zawsze takie same? Czy można jako takie pytanie zastosować jestem zamiast idę w narzędniku oraz opowiadam zamiast myślę w miejscowniku?
-
zapis godzin3.06.20023.06.2002Witam,
Proszę o pomoc: wiem, że niepoprawne jest dopisywanie końcówek fleksyjnych po cyfrach rzymskich czy arabskich. Czy poprawny jest zapis:
1. Będę na miejscu o 15, a wtedy pójdziemy…
2. Wstaję o 5 i idę do… ?
Nie chcę pisać:
1. o GODZINIE 15, a wtedy…
2. o GODZINIE 9 i idę…
Dziękuję, mz -
Z broną w lesie
18.11.201518.11.2015W rozmowie z osobą z Białostocczyzny padł frazeologizm jak z broną w lesie. Zastanawiam się, co oznacza, skąd pochodzi i czy ma charakter regionalny, czy może po prostu nie miałem dotąd okazji go usłyszeć.
Z wyrazami szacunku
Czytelnik
-
został stworzony czy stworzony został?13.10.201113.10.2011Szanowni Państwo,
chciałbym zapytać o składnię w zwrotach takich jak należy wskazać / wskazać należy, można znaleźć / znaleźć można, został stworzony / stworzony został itp. Czy któreś z tych form są „bardziej poprawne”? Sam za naturalniejszy uważam pierwszy wariant w tych parach, niemniej chciałbym zasięgnąć Państwa opinii. Czy za którąś ze składni przemawiają względy „językoznawcze”, a nie tylko te dotyczące częstotliwości użycia? -
absencja szkolna
23.02.202423.02.2024Dzień dobry Panie Profesorze,
mam pytanie związane ze sformułowaniem na formularzu bilansu medycznego dla 7-dmioklasistów, który idzie później do szkoły średniej. Niefortunne zapożyczenie 'absencja szkolna' na tym formularzu nie jest właściwie rozumiane przez wszystkich pedagogów, a w internecie też tłumaczone jest sprzecznie.
Dlatego chcę spytać, jak rozumieć:
1. absencja szkolna-powyżej przeciętnej
oraz
2. absencja szkolna-poniżej przeciętnej,
które sformułowanie oznacza słabe uczęszczanie i odwrotnie?