-
Skróty przymiotników złożonych z łącznikiem12.11.201912.11.2019Moje pytanie dotyczy wyrazów z łącznikiem. W jaki sposób należy zapisywać ich skróty? W różnych notach opisujących książki spotkałam się z takimi zapisami informacji o tym, że występują w nich ilustracje czarno-białe:
il. cz.-b.
il. cz-b.
il. cz.b.
Który z tych zapisów jest poprawny?
Pozdrawiam
Joanna
-
Szeregowanie podhaseł w pozycji indeksowej złożonej
8.01.20218.01.2021Szanowni Państwo,
Czy przy ułożeniu alfabetycznym podhaseł w indeksie nie bierze się pod uwagę spójników występujących na początku, np. a, i, w? Czyli podhasło "krytyka" znajdzie się pomiędzy hasłami: a konieczne badania, a kryzys tożsamości?
Pozdrawiam i dziękuję
-
zapis nazwisk złożonych1.06.20091.06.2009Frapuje mnie to, dlaczego nazwisko Żmuda Trzebiatowska jest pisane bez dywizu?
Pozdrawiam
Grzesiek Korusiewicz
-
Nie tworzy się złożeń przymiotnikowych z oznaczeniami jednostek miar 2.11.20162.11.2016Nie jestem pewny, jak zapisać poprawnie skrót od wyrazu minutowy. Skrót od rzeczownika minuta to min bez kropki, a jeśli np. chciałbym utworzyć od tego przymiotnik i napisać 15-min(.) w znaczeniu ‘piętnastominutowy’, to czy kropka jest konieczna?
-
Zapis zakresów liczb w wyrazach złożonych14.11.201814.11.2018Szanowni Państwo,
chłopiec, który ma 6 lata, jest chłopcem 6-letnim, zaś chłopiec, który ma 8 lat, jest chłopcem 8-letnim. Czy da się to połączyć i napisać Zajęcia do chłopców 6-8-letnich? Oczywiście można opisowo napisać Zajęcia dla chłopców w wieku 6-8 lat bądź od 6 do 8 roku życia, ale czasem liczy się każdy znak i trzeba rzecz ująć możliwie najkrócej. Czy forma 6-8-letnich jest Państwa zdaniem w porządku? A może da się tu zapisać inaczej?
-
Dwie różne przydawki i dziwne zdanie złożone26.06.201826.06.2018Szanowni Państwo,
czy zdanie Wydaje się, że jedyną możliwość stwarzałaby obserwacja wrażliwości samej autorki, uwzględniająca kontekst historyczny, czasów, w których żyła, i który kształtował jej osobowość jest poprawnie zbudowane?
Z wyrazami szacunku
Czytelnik
-
łącznik w wyrazach złożonych7.10.20027.10.2002Bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości językowych dotyczących pisowni: kolega lekarz (czy kolega-lekarz, choć zapis ten wydaję mi się dziwny) oraz wyrazów najczęściej pojawiających się w tekstach prawniczych, a mianowicie formalnoprawny (czy formalno-prawny), organizacyjnoprawny (czy organizacyjno-prawny).
Dziękuję za wszystkie otrzymane do tej pory odpowiedzi. Są one nieocenione w pracy młodej korektorki, gdzie często poparcie własną wiedzą nie wystarcza i, chcąc kogoś przekonać, trzeba odwołać się do najbardziej wiarygodnego źródła. -
orzeczenie przy podmiocie złożonym8.11.20118.11.2011Dzień dobry,
mam pytanie odnośnie użycia form czasownika być. Czy można powiedzieć: „Przejawem władzy narodu SĄ referendum i wybory”, czy raczej: „Przejawem władzy narodu JEST referendum i wybory”? Zastanawiają mnie także konstrukcje: „IDZIE Janek z Olą” i „IDĄ Janek z Olą”: które z tych zdań jest poprawne?
Pozdrawiam,
Zuzanna Orzechowska -
pisownia złożeń i zestawień19.11.200419.11.2004Witam,
jaka jest prawidłowa pisowania: średnio zamożny, mało wydajny, wysokotowarowy, wysokospecjalizowany, średniodystansowy, wolnokonkurencyjny, niskotowarowy, średnio rozwinięty, wysoko intensywny (??). Zawsze myślałam, że takie zwroty piszemy oddzielnie, ale ostatnio w pewnej książce ujrzałam pisownię łączną. Bardzo proszę o szybką odpowiedź.
Pozdrawiam serdecznie. -
przecinek w zdaniach podrzędnie złożonych9.07.20099.07.2009Proszę napisać mi, jak wygląda zasada stawiania przecinka przed słowami i wyrażeniami takimi, jak: wiesz, nie wiem itp. Często widzę, że w np. w zdaniu „Wiesz, o czym mówię?” nie ma przecinka, a w innym, bardzo podobnym już jest. Od czego to zależy?
Dziękuję.