-
Zadanie
24.05.202124.05.2021Witam,
mam problem z określeniem klasyfikacji części mowy w takich wyrazach:
Kupiłam bez mała trzy kilogramy bananów.(klasyfikacja bez mała wg Milewskiego)
A dziecko nagle hops z łóżeczka. (hops, wg Milewskiego, Saloniego i Laskowskiego)
prosta
kontekst 1: prosta sukienka
kontekst 2: Zawodnik wyszedł na ostatnią prostą. (wszystkie 3 kwalifikacje).
Piotr zmęczył się trochę tym podejściem na Szyndzielnię. (trochę, tak jak powyżej 3 kwalifikacje)
Pozdrawiam.
-
Zadanie ze słowotwórstwa3.07.20203.07.2020Dzień dobry,
mam pytanie, czy wyrazem pochodnym, utworzonym za pomocą formantu pełniącego tę samą funkcję, co w wyrazie przyjechać, jest wyraz: uderzać, skończyć, zdumiewać, przytakiwać?
Z tym wiąże się kolejne, czy jest to wiedza na poziomie ósmej klasy szkoły podstawowej, skoro tzw. eksperci udzielają sprzecznych odpowiedzi? Odpowiedzi szukałam w publikacji file:///C:/Users/oem/SkyDrive/2015-03-12/Downloads/4_Acta%20Universitatis%20Lodziensis.%20Folia%20Ling
Z góry dziękuję za odpowiedź.
-
Zadanie matematyczne11.03.201911.03.2019Dzień dobry,
chciałbym poprosić o Państwa zdanie w odniesieniu do Barbary Radziwiłłówny.
Czy poprawny jest napis znaleziony przy szczątkach Barbary podawany w książkach:
Zmarła niedojrzała, rozpocząwszy trzeci dziesiątek lat…? W chwili śmierci Barbara miała 31 lat, a liczba 31 to pierwsza liczba z czwartej dziesiątki.
Podobno, ten napis to tłumaczenie z łaciny: Immatura obiit decima trieteridi capta.
Z ukłonami
Ryszard Purski
-
Zadanie szkolne6.12.20176.12.2017podane zdania, dzielac na sylaby wyruznione wyrazy.pokoloruj sylabke akcentowa
ZDANIA;
a] Wmojej nowej szkole podoba mi sie coraz bardziej,jednak tu i owdzie wprowadzilbym pewne zmiany.
b]Goscilismy w Wilnie czterystu uczestnikow festiwalu piesni ludowej.
c]Do ostrej Bramy przybylo osmiuset pielgrzymow.
d]Wolalbym zostac z ksiazka sam na sam.
-
Zadanie szkolne
26.02.2022Dzień dobry.
Poniżej przesyłam pytanie z karty pracy w klasie maturalnej. Nie pasuje mi żadna z odpowiedzi, proszę o komentarz.
Dziękuję
Osobliwa chwila dramatu, określona mianem „Nocy listopadowej”, funkcjonuje równocześnie w rozmaitych kręgach znaczeń.
Jaki to rodzaj zdań:
1) podrzędnie złożone orzecznikowe
2) imiesłowowy równoważnik zdania podrzędny przydawkowy
3) zdanie wielokrotnie złożone
-
zadanie szkolne?13.04.201413.04.2014Szanowni Państwo,
proszę o odpowiedź na pytanie, czy w zdaniu: „Tata leży zmęczony na kanapie” wyraz zmęczony jest przydawką, czy dopełnieniem.
Z góry dziękuję
-
Gmach włosów, gmach mamy zadane4.05.20174.05.2017W książce Wiesława Myśliwskiego Traktat o łuskaniu fasoli na str. 34 można znaleźć zdania:
Wymigiwaliśmy się, jak umieliśmy. (…) A kiedyśmy już zaczęli do szkoły chodzić, według starszeństwa, Jagoda, Leonka, ja, zwykle nauką, że musimy lekcje na jutro odrobić, a gmach mamy zadane.
Słowo gmach użyte w tym nieoczekiwanym znaczeniu – jako mnogość – pojawia się w książce jeszcze raz (gmach włosów). Czy to regionalizm, archaizm, czy licentia poetica autora?
-
Trzy zadania z genetyki7.07.20167.07.2016Szanowna Redakcjo,
chciałabym prosić o pomoc w poprawnym zapisie zdań. Czy szyk wyrazów w zdaniu i interpunkcja są poprawne? Co należy zmienić?
- Dotychczas poznane istotne prognostycznie czynniki genetyczne obejmują różne mutacje genu Rb.
- Do znanych najbardziej niekorzystnych czynników rokowniczych należą (należy?) wiek powyżej 1. roku życia i podwyższona liczba neutrofilii (neutrofilów?).
- Inne szeroko badane czynniki prognostyczne obejmują długość telomerów i telomeraz.
-
Funkcja
17.12.201817.12.2018Szanowna Pani Profesor,
zadałem kiedyś pytanie o etymologię słowa funkcja w znaczeniu matematycznym (odpowiedź otrzymałem 12.06.2018 r.). A czy wiadomo, skąd Leibniz wziął ów termin? Czy słowo to istniało już wtedy w języku i miało takie znaczenie ogólne jak dzisiaj? Zapytam może tak: co w takim razie w ogóle wiadomo o historii słowa funkcja?
Z wyrazami szacunku
Czytelnik
-
imiesłów przysłówkowy a przecinki7.10.20107.10.2010Przykład: „Rozwiązuję zadanie, obliczając całkę”. Może to znaczyć, że rozwiązuję zadanie poprzez obliczenie całki z zadania albo że rozwiązuję jakieś zadanie, a na boku równocześnie obliczam też całkę, nie związaną z zadaniem. W pierwszym znaczeniu przecinek wydaje się być nieuzasadniony (mówimy o sposobie rozwiązania zadania). Inny przykład (K. Vonnegut, Jr): „Zrobił pan głupstwo zostając komunistą”. Jak jest naprawdę?