-
nomen omen2.02.20142.02.2014Niekiedy trudno jest wyczuć, czy łacińskie wyrażenie nomen omen zostało poprawnie użyte. Czy w tym zdaniu wspomniane wyrażenie ma sens? „Po prostu Metallica nie wyciągnęła lekcji z tego co koncertowo (nomen omen) zepsuła w 1999 roku grając z orkiestrą”.
-
Nudy na pudy!27.10.200627.10.2006W jakim przypadku jest pierwsze słowo w wyrażeniu nudy na pudy – w dopełniaczu liczby pojedynczej ('Nudy JEST na pudy') czy w mianowniku liczby mnogiej ('To SĄ nudy na pudy')? Który z przypadków został utrwalony w tym frazeologizmie?
-
odnośnie (do) czegoś31.01.200731.01.2007Dzień dobry!
Podczas ostatniej lekcji języka polskiego powstała dyskusja o tym, która z wersji zdań z odnośnie jest prawidłowa, więc postanowiłam zapytać Pana jako eksperta. Która wersja jest poprawna, a która nie: odnośnie szkoły czy odnośnie do szkoły?
Z góry dziękuję bardzo za odpowiedź na nurtujące mnie pytanie,
Aleksandra Paukszta
-
o komunizmie i innych demonach27.10.200427.10.2004Witam, Droga Redakcjo!
Mam nurtujące mnie pytanie… Czy istnieje (lub istniała, a nie jest już przestrzegana) w języku polskim regułka mówiąca, że twarde spółgłoski w wyrazach nie ulegają zmiękczeniu? Doskonale wiem, że należy mówić np. [komuniźmje], a nie [komunizmje]. Zdaje mi się jednak, że kiedyś na lekcji j. polskiego taką regułkę podała mi polonistka z zastrzeżeniem, że jest to poprawne, ale mało stosowane.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam -
o kwintach, kwintalach i centnarach14.12.201214.12.2012Szanowna Poradnio!
Mój syn na lekcji matematyki dowiedział się, że kwintal to 100 kilogramów. Spytał, dlaczego sto, skoro ze szkoły muzycznej wie, że kwinta to odległość pięciu stopni. Przyznałam mu rację i zaczęłam szukać odpowiedzi – a tu nowa niespodzianka: cetnar/centnar to 50 kg. A przecież łacińskie centum oznacza 'sto'. Czy naszym przodkom coś się nie pomyliło?
Będę wdzięczna za odpowiedź.
Z pozdrowieniami,
stała czytelniczka z Gdańska -
Pochodzenie móc
29.05.202229.05.2022Szanowni Państwo!
Usłyszałem wczoraj na lekcji niemieckiego, że polskie słowo mogę pochodzi od niemieckiego mögen oznaczającego móc. Chciałbym zapytać, czy ta forma oraz inne formy tego słowa (móc, możemy itd.) faktycznie były starsze i to od nich język polski, a może też i inne języki słowiańskie, wzięły swoje formy.
Z góry dziękuję za wszelką odpowiedź.
Z wyrazami szacunku
Adrian
-
Proszę pani!18.05.200818.05.2008Witam, chciałabym dowiedzieć się która wersja jest poprawna: Proszę Pani czy Proszę Panią? Chodzi mi o sytuację, gdy na przykład dzieci zwracają się na lekcji do nauczycielki.
-
Przecinek przed niż w zdaniach porównawczych złożonych12.04.201912.04.2019Szanowni Językoznawcy,
czy w zdaniu Widać, że chciano zrobić coś więcej niż tylko posprzątać powinien być przecinek przed niż? Profesor Bańko pisze, że zdanie Wolę pójść z Kasią na randkę niż odrabiać lekcje nie jest zdaniem złożonym i nie powinno być tu przecinka. Czy to ten sam przypadek? Zastanawia mnie też porada zatytułowana Lepiej z mądrym zgubić, niż z głupim znaleźć, w której akurat jest przecinek. To jak to powinno być z tym niż przy bezokolicznikach?
Dziękuję,
Anna
-
przymiotniki złożone19.12.200119.12.2001Piszę właśnie pracę licencjacką na temat związany z przymiotnikami złożonymi. Proszę o dokładne opisanie kategorii przymiotnika złożonego łącznie z podkategoriami, gdyż zasoby bibliotekowe na ten temat nie podają jednolitego podziału.
-
Raczej niebieska strefa31.05.201731.05.2017Drodzy Eksperci!
Proszę o wyjaśnienie, jak należy zapisywać sformułowanie 'niebieska strefa'/'niebieskie strefy' (strefa, gdzie żyje duży, znacznie większy niż przeciętny, odsetek stulatków i ponadstulatków – hmm, ciekawe, czy ten wyraz dobrze zapisałam) – czy od wielkich liter, a może pierwszy wyraz od wielkiej litery, a drugie nie, a może całość w cudzysłowie? Będę bardzo wdzięczna za podpowiedź.
Z serdecznymi pozdrowieniami,
Katarzyna