Znajdziesz tu różnorodne informacje o budowie zdania, o wymaganiach jego składników, o szyku wyrazów w zdaniu, o właściwych formach orzeczenia i jego miejscu w zdaniu, o skrótach składniowych, o zapożyczonych konstrukcjach.
składnia
-
bliski27.09.200527.09.2005Czy szanse bywają bliskie zeru, czy bliskie zera?
-
podjąć koncepcję27.09.200527.09.2005Witam,
czy wyrażenie podjąć koncepcję jest prawidłowe?
Dziękuję. -
relewantny21.09.200521.09.2005Piszę pracę dotyczącą wyszukiwania informacji w Internecie. Jednym z fundamentalnych pojęć występujących w tej dziedzinie jest relewancja, pochodząca od angielskiego terminu relevance. W związku z tym mam następujące pytanie: jaki przyimek należy stosować z przymiotnikiem relewantny? Spotkałem się z trzema przypadkami: 1. relewantny dla oceny merytorycznej, 2. relewantny do potrzeb użytkownika, 3. relewantny ze względu na….
-
na kwotę i za kwotę15.09.200515.09.2005Czy można zrobić zakupy na kwotę? Wydaje mi się, że na kwotę zakupów można jedynie dokonać, natomiast zrobić można zakupy tylko za kwotę. Proszę o wyjaśnienie. Dziękuję.
-
awista i multum1.09.20051.09.2005Czy wyrazy awista i multum mają znaczenia rzeczownikowe?
-
bardziej czy więcej?29.06.200529.06.2005Witam,
Czy lepiej mówić dużo bardziej, czy dużo więcej? „Dużo więcej się cieszę” jest chyba niepoprawne?
Dziękuję.
-
Co się robi z faksem?22.06.200522.06.2005Witam,
co robimy z faksem w znaczeniu 'wiadomość wysyłana za pomocą urządzenia…'? Wysyłamy faks? Nadajemy faks? Czy może jeszcze inaczej?
A rzeczownik odczasownikowy? Wysłanie faksu? Wysyłka faksu? Nadanie faksu? A może transmisja faksu? A może jeszcze coś innego?
Które wersje Szanownemu Gronu Językoznawczemu brzmią najkorzystniej, a które kwalifikują się z góry do odrzucenia?
Dziękuję z góry za odpowiedź. -
rok szkolny – lata szkolne?16.06.200516.06.2005Witam,
chciałabym zapytać, czy poprawna jest forma w latach szkolnych, np. 2004/2005 i 2005/2006, czy raczej (mając na myśli oczywiście następujące po sobie „roki” szkolne) w roku szkolnym 2004/2005 i 2005/2006. -
szukać i dostarczać10.06.200510.06.2005Witam,
interesują mnie czasowniki odszukać, odszukiwać – jakim rządzą przypadkiem? Czy prawidłowe jest zdanie: „W ten sposób najłatwiej odszukać nowe, kolejne gatunki zwierząt”, czy „… nowych kolejnych gatunków”? A jakim przypadkiem rządzi czasownik dostarczać? Dostarczać wszelkich informacji czy wszelkie informacje?
Dziękuję. -
SA, SS7.06.20057.06.2005Jaki rodzaj gramatyczny należy przypisać nazwom hitlerowskich formacji SA i SS? Czy SS powstała, powstało, czy powstał? To samo się tyczy się SA. Jaka zasada gramatyczna tym rządzi?
-
nie bardzo, nie sposób25.05.200525.05.20051) „Nie bardzo potrafię tego zrobić”. 2) „Nie bardzo potrafię to zrobić”. Które zdanie jest poprawne? Jedna z podstawowych zasad polskiej gramatyki mówi, że przy przeczeniu zawsze używamy dopełniacza. Ale czy w tym wypadku jest to przeczenie? Podobny problem dotyczy konstrukcji nie sposób. Nie sposób coś zrobić czy czegoś zrobić?
-
w lato, czyli w wakacje23.05.200523.05.2005Czy można powiedzieć, że zrobi się coś w lato albo w wakacje? Pierwsze wyrażenie odbieram jako niepoprawne, drugie natomiast mnie nie razi. Czy słusznie?
-
nauczyciel od…, książka do…23.05.200523.05.2005Jak powinniśmy określić nauczyciela np. matematyki? Pan z matematyki, pan od matematyki, czy może jeszcze jakoś inaczej? Podobny problem może być z opisaniem podręcznika: książka od matematyki, książka z matematyki, książka do matematyki… Czy wszystkie te formy są jednakowo poprawne?
-
imiesłów przysłówkowy11.05.200511.05.2005Witam!
Czy zdanie: „Prosimy o pisanie gramatyczne, pełnymi zdaniami, używając polskich liter” jest niepoprawne gramatycznie?
Pozdrawiam. -
coś leży po stronie czegoś9.05.20059.05.2005Pytałem kiedyś, czy błąd może leżeć po stronie czegoś. Chciałbym spytać jeszcze o sprawę ogólniejszą – czy poprawna jest w ogóle konstrukcja coś leży po stronie czegoś?
-
kochający9.05.20059.05.2005Czy jest jakiś sposób stopniowania słowa kochający, np. jak najbardziej kochający ojciec? Dziękuję
-
wysokość9.05.20059.05.20051. Słup wysokości piętnaście metrów.
2. Słup o wysokości piętnaście metrów.
3. Słup wysokości piętnastu metrów.
4. Słup o wysokości piętnastu metrów.
Która wersja jest poprawna? -
na ulicy czy przy ulicy?6.05.20056.05.2005Która forma jest lepsza: na ulicy czy przy ulicy? NSPP podaje, że forma przy ulicy jest oficjalna, z czego wynika, że lepiej mówić na ulicy, jednak forma przy ulicy jest bez porównania częstsza – może dlatego, że wielu ludziom forma na ulicy kojarzy się z bezdomnością. Co Państwo sądzą na ten temat?
-
korytarz6.05.20056.05.2005Chciałem spytać, kiedy mówimy na korytarzu, a kiedy w korytarzu, a oprócz tego – czy poprawne jest używanie tego słowa w znaczeniu 'klatka schodowa' (wyjść na korytarz itp.).
-
obejść Wezuwiusz czy Wezuwiusza?28.04.200528.04.2005Jak powiedzieć: okrążyć (obejść) Wezuwiusz czy okrążyć (obejść) Wezuwiusza? Powstał spór, która forma jest poprawna. Uważam, że pierwsza, bo obejść łączy się z biernikiem: obejść stół, krzesło, strumyk, las czy Giewont. Ale jako przykład podano mi okrążyć Marsa (planetę). Uważam, że mam rację, ale już nie wiem, czy na pewno. Proszę o rozstrzygnięcie moich wątpliwości. Dziękuję.